Hästar genom tiderna.

Allting började egentligen med att vi skulle flytta, vi flyttade hit och här har vi ett litet stall och det var väl det som var kravet om vi skulle ha hästar (eller ett stall nära). Förutom första hästen och sköthästarna.
Manda var en arab som jag red lite när jag ville, hon var min storasyster "kompis häst" hon red henne inte säljv så jag gjorde det lite när jag ville :)
ingen bild
Goldie var min foderhäst som bodde i nättraby, henne red jag 4-5 gånger i veckan. Red ut nästan varje gång för hon var rädd för att hoppa och jag tyckte dressyr var riktigt tråkigt :) detta höll kanske i ett halvår?
snyggt täcke där :)
Sen red jag lite på Dajan, men aldrig själv jag brukade rida fram honom och skritta av, följa med på tävlingar, träningar. Honom gillade jag :) Han var väldigt het och äälskade att hoppa! Fick hoppa honom en gång och det var inte direkt lätt, haha <3
Vet inte hur du hur det hade blitt men jag ville ju verkligen köpa honom! Men dock blev han skadad och dom fick ta bort han :/ men han har det bra nu är jag säker på :)
Har inga bilder på mig och han :/
fluff

Den första hästen vi provred hette Bella Napoli ett c-ponny sto, kommer inte ihåg ålder. Jag gillade henne väldigt mycket men det var ju tänkt att jag skulle ha d-ponny och min syster skulle ha c-ponny så denna var ju till henne.
Hon var väldigt pigg och gillade att hoppa, men ägarna sa att det var nästintill omöjligt att få henne att gå i form. Men eftersom att det var min syster som skulle "välja" så blev det inte henne för hon var för pigg och stark.
Väldigt söt annars :)

Sen gick det ett tag och då åkte vi upp i skogarna i Eringsboda tror jag, stället hetta i alla fall Stockholm (haha). Där bodde en lite b-ponny, vet inte varför vi provred b-ponny men det var mamma som skötte alla provridningar.
Hästen hette Cindy, ganska gammal har jag för mig och väldig tunn i typen.
Jag gillade henne inte från början, tyckte hon hoppade konstig och allt, syster gillade henne inte heller som tur var :)

Här efter prov red vi första hästen till mig.
Det var en maxad d-ponny som hette Una ..... ..... Hon var väl inte helt fel men ändå inte helt rätt, hon var fantastiskt duktig.. MED RÄTT RYTTARE! Det var storasystern som red ponny när vi kollade på och det gick jätte bra, storasystern var väldigt duktig och hoppade 1.40 banor med denna hästen, tävlade dock inte för det gjorde lillasystern. Grejen var ju att jag hade sett lillasystern och ponnyn på tävling helgen innan och dom vägrade ut sig i LC eller LD så här var det ett big NO, och lillasytstern var ändå duktigare än vad jag var då.. Men provridningen gick bra, men hon var som Bella Napoli i dressyren -.-
(Har inga bilder från denna)
Nu kommer vi till en riktig underbaring (L)
Harmonie med andra ord, henne prov red vi efter Una och hon var en c-ponny född 28 april 1992. Prov red henne två gånger och ah, dom gick jätte bra så vi köpte henne.
När hon väl kom hem var hon väl djävulen själv, haha. Nej inte riktigt kanske, men hon var svårlastad, stegrade och sparkade bakut när man höll henne, vägrade hoppa, gick inte och fånga i hagen osv.. Men vi älskade hästen så otroligt mycket men vi blev ju förstås jätte rädda i början men var man riktig bestämd mot henne gav hon sig, åtminstone lite. Under denna tiden stod hon vid vårat gamla hus på sommarbete i en hage 100 m bort med 2 kompisar.
Sen blev det ju dags att flytta och då fanns det ett stall ca 1 km härifrån där hon fick stå tills vi hittade min häst. I detta stall stod en viss Emelie som jag lärde känna pga detta :)
Sen gick tiden och vi började träna och hoppa clear rounder vägrade på varje hinder om dom inte la ner det. Så vi väntade med att hoppa sånt och fortsatte träna, träna och ännu mer träning.  Sen kommer jag inte ihåg så mycket men vi var på en klubbhoppning på Grönadal och syster skulle hoppa henne och var sjuk så hon hoppade första klassen sen fick jag hoppa andra för hon orkade inte, men det var kanske 60 cm och vi fick inte ett ända stopp och var dubbelnolla och kom tvåa :D så träningen gav resultat.
Sen starade jag min första lokala med henne 1 maj 2009 vi hoppade LD och LC, LD stannade hon på första men hoppade felfritt sen, gjorde omstart och hoppade allt felfritt. Sen LC stannade på första och ute på fjärde. Sen blev det inte så mycket mer för sommaren 2009 sålde vi henne :'( det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv :/ känns som vi svek henne, jag skulle göra allt för att få träffa henne igen!
Vi har kontakt med hennes nya ägare som bor typ på andra sidan Sverige och vid norrlandgränsen (är inte säker). Men jag tror hon har det jätte bra :') älskar dig.
1 maj <3
dagen hon åkte :'''( hon ser så rädd ut.
jag fick inte vara med och lämna henne för jag var inte hemma men
jag sa hejdå till henne länge i hagen innan jag åkte :'/

Här efter provade jag Lova, skulle bara lånat henne tills vi hittade en bättre men jag kommer inte ihåg så mycket av henne, inte min typ av häst iaf!

Sen kom Berra (L) min storasyster hade stått i samma stall som han sen han var 3 år och hon tjatade på oss att vi måste kolla på Berra men mamma sa: INGEN UNGHÄST! men till slut gav hon sig och vi åkte och kollade på honom :). Jag fick hoppa honom lite första gången och jag var väl lika grön som han var men jag satt där uppe på en häst som jag var helt kär i med ett stort leende på läpparna!
Mamma belv också imponerad av honom och tyckte att vi skulle kolla på han igen och då red vi ut. Det var jag, mamma, ägaren och Berras medryttade som red. Dom andra tre red på avelsston som var helfjantiga så jag och Berra fick gå först hela tiden men han brydde sig inte om nått. Hela ridturen gick jätte bra och jag gillade honom verkligen :D så mamma gick med på att köpa honom för hon blev väldigt förvånad över hur lugn han var att rida ut på eller över huvud taget (:
Något jag är väldigt glad över idag :D
honom har ni sett så många bilder på :)

Sen sist men inte minst så blev det Fleur :)
Vi åkte ner till skåne för att prova c-ponnys på kuska hus och sen prova en privatponny.  Privatponnyn var stark och dorg som fan, jag kunde inte hålla henne så det var inget alternativ längre!
Sen provade vi 3 stycken c-ponnys på kuska hus och Fleur var den första, vi blev kära i henne direkt och ville ha henne, sen fick vi prova två lite grönare ponnys som efter att ha ridit Fluer var vi inte så sugna på dom :) Men vi åkte ner för att prova henne igen och sen bestämde vi oss för att köpa henne.
När vi åkte ner för att köpa henne lämnade vi samtidigt Harmonie :/  så det var en dag med båda ledsna och glada miner, mest ledsna ändå :(
fryslort :)

Sen fick jag låna hem Coco ett tag och det gick väl bra men tiden räckte inte så vi lämnade tillbaka henne, nu rider jag Latte lite när jag kan och även Coco och jag hoppas att jag får fortsätta göra det! :)

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Du skrev att du hade provridit Lova, är det "min" Lova du menar? :)

2011-01-28 @ 11:42:42
URL: http://ponniryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0